Zoek op bestemming

Zoek op recept

Reisrecept 7 jaar

Hoera! Reisrecept bestaat 7 jaar. Inmiddels is het een traditie dat ik in het voorjaar terugblik op het afgelopen reisjaar. Een jaar met beachvolleybal, watersporten, wandelen en museumbezoek. Met als kers op de taart een onvergetelijke verrassing om mijn 35e verjaardag in stijl te vieren.

Lente in de Belgische Ardennen

In de meivakantie reizen we met de familie naar Gouvy in de Belgische Ardennen, vlakbij de grens met Luxemburg. In het Natuurpark van de Twee Ourthes wisselen heuvels, valleien, bossen en uitgestrekte vlaktes met paardenbloemen elkaar af. Vanaf de natuurstenen kerk van Limerlé maken we een mooie wandeling naar het dal waar de Oostelijke Ourthe lieflijk doorheen stroomt en bevers hun burchten hebben gebouwd. Via een steile klim omhoog door bosrijk gebied zijn we 5 kilometer en 116 hoogtemeters later weer terug bij de kerk van Limerlé. Op een regenachtige dag brengen we een bezoek aan de rood geverfde Abdij van Stavelot, die fel afsteekt tegen de groene vallei van de Amblève. In de Romaanse kelders van de abdij bevindt zich het museum van het Circuit van Spa-Franchorchamps waar de raceauto’s van weleer in groot contrast staan met de stenen pilaren van de voormalige abdij.

Pinksterweekend varen in Heeg

Met het havenhuis in Heeg als uitvalsbasis varen we op zaterdag in een sloep naar de charmante Elfstedenstad Sloten in het waterrijke Friesland. Het waait stevig en de golven op het Slotermeer schudden ons van links naar rechts. Sloten ligt er weer schilderachtig bij en trakteert ons op een zonnetje wanneer we neerstrijken op het terras van de Mallemok. Deze plek roept nostalgische gevoelens op bij mijn ouders. Ze kennen elkaar van zeilkamp en gingen hier vroeger ook altijd wat drinken. Op zondag varen we naar IJlst. Deze Elfstedenstad staat bekend om zijn mooie overtuinen, die in deze tijd van het jaar volop in bloei staan. We varen langs klassieke houten skûtsjes en meren net voor de brug aan. De klaprozen zwaaien ons tegemoet. We horen getoeter en gejuich en zien tientallen mensen op een step voorbij komen. We zijn midden in de Elfstedentocht beland, die in juni niet op de schaats maar op de step wordt gereden.

Op de sup door de grachten van Delft

Op mijn 35e verjaardag word ik verrast met een suptocht door de grachten van Delft. Vanaf het startpunt bij Siem de Jong peddelen we over de Buitenwatersloot naar de terrasboot van Huszár voor een stuk taart op het zonnige terras. Daarna varen we via het voormalige Legermuseum naar het oude centrum van Delft waar de grachten steeds smaller worden en we heel wat mooie grachtenpanden en sierlijke bruggen passeren. Het laagste bruggetje komen we tegen op de Voldersgracht waar we in buiklig op de sup precies onderdoor kunnen. Het is superleuk om Delft op deze manier vanaf het water te bewonderen.

Zomer aan de Middellandse Zee

Het oorspronkelijke plan voor de zomer was drie weken kamperen en watersporten bij Lac de Serre-Ponçon en wandelen in de bergen van Nationaal Park Écrins. De dag voor vertrek blijkt Lac de Serre-Ponçon deels droog te staan door weinig sneeuwval in de winter in de Zuidelijke Alpen en door aanhoudende droogte in de zomermaanden. Op het laatste moment besluiten we de plannen te wijzigen en door te rijden naar de Middellandse Zee naar camping Le Pansard in La Londe. Voor ons een bekende en vertrouwde plek waar we heerlijk hebben kunnen suppen en er regelmatig voldoende wind was voor windsurfen. We hebben de bergen moeten missen maar het uitzicht op het eiland Porquerolles ervoor teruggekregen. Aangezien de reis voor ons onderdeel is van de vakantie hebben we op de heenweg een stop gemaakt in Beaune en op de terugweg in ons favoriete Luxemburg Stad.

Beachvolleyballen op het Zuiderstand

‘Life is better at the beach’ is het motto van De Beachvolleybalschool en daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk met een grote glimlach terug aan de zomertrainingen op het Zuiderstrand. Van mei t/m augustus stond ik elke maandagavond met mijn voeten in het zand om nieuwe technieken te leren, hoe om te gaan met de wind en werd ik regelmatig getrakteerd op een kleurrijke zonsondergang aan zee. De maand augustus stond in het teken van de Nederlandse beachvolleybaltop in actie zien. Op zondag 7 augustus waren we aanwezig bij het eerste King of the Court toernooi in Rotterdam op beachveld De Kaap. Een prachtige locatie naast voormalig cruiseschip ss Rotterdam waar we natuurlijk even een drankje moesten nuttigen op het zonnige terras op het Promenade Deck. Op zondag 14 augustus waren we aanwezig bij de finales van het NK beachvolleybal in Scheveningen met aansluitend een hapje en een drankje bij Hartbeach. Op vrijdag 9 september heb ik genoten van het powerplaybeachvolleybal van de Olympisch kampioenen Mol & Sørum uit Noorwegen en Brouwer & Meeuwsen uit Nederland tijdens de kwartfinale van het Europese King of the Court toernooi in Utrecht. Kortom, het was het afgelopen jaar weer een waar beachvolleybalfeest.

Citytrip naar Nijmegen

Voor onze jaarlijkse citytrip reizen Linda en ik eind september met de trein naar Nijmegen. We starten de regenachtige zaterdag met cappuccino en Zweedse Kladdkaka (sticky chocoladetaart) bij Fika. Het komt met bakken uit de lucht als we diep weggedoken onder onze paraplu via de imposante treurwilgen van het Kronenburgerpark de Lange Hezelstraat in slenteren, de oudste winkelstraat van Nederland. We vluchten naar binnen bij cocktailbar Glitch om te proosten op 29 jaar vriendschap. In de avond nemen we plaats in de patio van Bistro Flores waar de open haard behaaglijk knettert. In het midden staat een boom die met zijn groene bladerdak reikt tot aan de glazen overkapping en zorgt voor een mediterraanse sfeer. We genieten van een verrukkelijk 5-gangen diner met o.a. meerval met spinazie, brandnetel en een saus van salie, Veluws ree met roodlof, bramen en laurier en een kaasgerecht van Oudwijker Fiore, gepocheerde peer en een zuurdesemkrokant. Na een goede nacht slaap bij Guesthouse Vertoef melden we ons op zondag om 10:30 uur bij het muZIEum voor een donkerbeleving. Met onze gids Marco gaan we volledig in het donker op citytrip. Marco ziet nog voor 2% en loodst ons met zijn rustige stem en zachte G door Parijs waar we via de slotjesbrug en een boottocht over de Seine eindigen met een drankje in het café. Het doet pijn aan de ogen als we weer wat zien na 60 minuten in het donker en we zijn het erover eens dat dit echt een bijzondere ervaring is die je niet mag missen als je in Nijmegen bent. We sluiten ons weekend af met een lunch in de binnentuin van Stadsbrouwerij de Hemel waar de zon zich eindelijk laat zien.

Herfst aan het Grevelingenmeer

In de herfstvakantie gaan we traditiegetrouw met de familie een week windsurfen in Nederland. Dit jaar huren we een appartement direct aan het Grevelingenmeer waarbij we elke avond tijdens het gouden uurtje getrakteerd worden op een schilderachtige wolkenlucht die weerspiegelt op het spiegelgladde water. Het is 15 minuten rijden naar de Kabbelaarsbank op de Brouwersdam waar alles watersport ademt. Er staan rijen campers langs de waterkant en de ene na de andere windsurfer scheert over het water. Het strand bij Ouddorp aan de andere zijde van de weg (N57) is het walhalla voor de kitesurfer. De kleurrijke vliegers achter de duinenrij wijzen ons de weg. Eenmaal over het duin kijken we uit op een onstuimige Noordzee waarbij de golven ruig tegen de hoge palen van Strandclub Zee beuken. Een idyllische plek voor een glas gemberbier en een Ouddorpse bolus, met eersterangs uitzicht op de zee met kitesurfers.

Scheveningen & Haarlem

In november vieren we ons kristallen huwelijk met een nachtje slapen in Scheveningen en een dagje uit naar Haarlem. Aangezien we altijd al het Kurhaus eens van binnen willen bewonderen grijpen we onze kans. Een nachtje slapen in het Kurhaus ligt buiten budget maar we kunnen ons wel koffie en Haagse Hopjestaart veroorloven. Eenmaal binnen staren we naar het hoge plafond dat fraai beschilderd is. Van medewerker Roger leren we dat er vier odes te zien zijn. Een ode aan de zee, Neptunus, de jacht en de muziek. De volgende dag staan we ons wederom te vergapen aan prachtige architectuur in het Teylers museum in Haarlem, ook wel het museum van de verwondering genoemd. We zien eeuwenoude fossielen, wandelen door het monumentale huis van Pieter Teyler en worden weggeblazen door de schoonheid van de Ovale Zaal. Dit moet je met eigen ogen zien.

Reisplannen

Het komende jaar blijven we op zoek naar de mooiste (kampeer)plekken aan het water of dichtbij het strand. Dat is waar we het meest blij van worden. Op de achtergrond sparen we door voor een camperbus en de droomreis naar IJsland. In mei vieren we de lente op het Waddeneiland Ameland. In juli gaan we kamperen aan het Meer van Luzern in Zwitserland waar we watersporten en wandelen in de bergen kunnen combineren. Reis je ook komend jaar weer met ons mee?