Zoek op bestemming

Zoek op recept

Reisrecept 8 jaar

Wiehoe! Reisrecept bestaat 8 jaar. Ook het afgelopen jaar heb ik bewust genoten van de schoonheid van de natuur en dit in woord en beeld gevangen. Er is zoveel moois om ons heen om over te verwonderen. Aan de hand van mijn reizen het afgelopen jaar geef ik acht reistips ter inspiratie voor een vakantie of weekend weg in Europa.

1. Volg een wadexcursie op Ameland

Het is een zonnige lentedag in mei. Witte wolken contrasteren met de cyaanblauwe lucht en weerkaatsen op het glinsterende Wad van Ameland. ‘Daar gaan we naartoe’. Gids Wessel van Natuurcentrum Ameland wijst in de verte naar zwarte oesterbanken. Hij is goed voorbereid met zijn hoge groene lieslaarzen, een schepnet en een 4-tands spitvork in de hand, dat bedoeld is voor het omspitten van kleiachtige grondsoorten. We zitten op de dijk bij Buren met schone gympen aan de voeten en onze sokken opgetrokken over de broekspijpen. Ondanks het laagtij zien we heel wat geulen in de zee waar we straks doorheen moeten waden op weg naar de oesterbank in de verte. Vol goede moed en met een gezonde dosis nieuwsgierigheid volgen we de gids het wad op. Natuurcentrum Ameland organiseert wadexcursies tijdens laag water in Buren aan het einde van de Reeweg en in Hollum aan het einde van de Pietje Miedeweg. De excursie duurt 1,5 uur waarbij het verplicht is om laarzen of dichte schoenen te dragen. Een wonderlijke wadexcursie waarbij je kennismaakt met talrijke natuurschatten op de bodem van de Waddenzee.

2. Watersporten en bergwandelen in Zwitserland

Begin juli pakken we de auto in voor twee weken kamperen aan de Vierwaldstättersee in het hart van Zwitserland. We bivakkeren op camping Bucheli in Sisikon aan de Urnersee, het zuidelijke deel van de Vierwaldstättersee. Bij aankomst op de camping in Sisikon glinstert het helderblauwe water van de Vierwaldstättersee ons tegemoet. We kijken uit op frisgroene berghellingen en imposante bergtoppen met eeuwige sneeuw. Doordat de camping direct aan het meer ligt is het ideaal voor watersporten. De turquoise schittering over het meer betovert ons elke dag weer. Voor de mooiste bergwandeling rijden we naar Morschach waar we de gondel nemen naar het bergdorp Stoos. Vanaf Stoos brengt de stoeltjeslift ons omhoog naar de top van de Klingenstock. We maken een magnifieke wandeling over de bergkammen naar de top van de Fronalpstock (4,7 km in 2,5 uur). Eenmaal op de top wacht ons een adembenemend uitzicht. We kijken uit over het azuurblauwe water van de Vierwaldstättersee dat naar het westen meandert richting Luzern. De laaghangende bewolking zweeft langs de bergtoppen. De tijd lijkt even stil te staan.

3. Beachvolleyballen op het strand van Scheveningen

Beachvolleyballen… of zoals de Fransen het zeggen Volleybal de Plage. Wat klinkt dat toch lekker hè die Franse taal. Vanaf mei t/m augustus was ik elke donderdagavond te vinden op het strand van Scheveningen voor de zomertraining van de Beachvolleybalschool. Ik heb het afgelopen jaar in de herfst en de winter door kunnen trainen in de Sportcampus Zuiderpark in Den Haag. Een veld huren op een zomerse avond is voor iedereen mogelijk via de website van de Beachvolleybalschool. Echt een aanrader! Heerlijk met je voeten in het warme zand en het zweet op je lijf de zon in de zee zien zakken, waarbij de lucht roze en oranje kleurt.

4. Bewonder de bloeiende paarse heide op de Posbank

Ik snap wel waarom de Posbank op de Veluwe zo’n populair gebied is. Het is er prachtig en al helemaal wanneer de heide in bloei is van half augustus tot half september. Volg vanaf Paviljoen de Posbank de paarse route voor een 5 kilometer lange wandeling langs het natuurschoon in Nationaal Park Veluwezoom. Van de Veluwse big five hebben we een ree, een wild zwijn met een biggetje en Schotse Hooglanders gezien. Maar ook een schaapskudde, tientallen mestkevers, IJslandse paarden en het grote koolwitje. Mede dankzij alle grazers blijft de heide zo mooi.

5. Varen over de Friese Meren

Een weekend ontspannen varen over de Friese Meren is altijd een goed idee. Halverwege september logeer ik een weekend in Heeg. Op zaterdag is het met 23 graden de perfecte nazomerdag en varen we met de sloep van Heeg naar Workum voor een picknick met Friese oranjekoek. ‘s Avonds halen we pizza die we verorberen op het Heegermeer tijdens zonsondergang. De lucht kleurt roze en goud, een zeilboot dobbert voor de rode bol van de zon die ondergaat. Een magische afsluiting van een zomerse dag. Op zondag is het grijs en regenachtig. Zodra het in de middag stopt met regenen varen we via Woudsend naar Sloten. Voor een korte wandeling in Woudsend is het leuk om de Elfstegentocht te volgen.

6. Een nachtje logeren bij Villa Augustus in Dordrecht

Sinds groep 3 van de basisschool zijn Linda en ik vriendinnen. Ons 30-jarig jubileum hebben we in oktober gevierd in Dordrecht. Een mooie stad aan het water met een historisch centrum dat we ontdekken via een 5 kilometer lange stadswandeling. De lekkerste Cinnamon Rolls die ik tot nu toe geproefd heb vind je bij Coffeelicious in de Wijnstraat. De warme kaneelstroop vloeit uit het plakkerige deeg en ik ga er weer van watertanden als ik eraan terugdenk. We logeren een nachtje in de iconische watertoren van Villa Augustus met uitzicht op de tuin en het Wantij. De chef-kok van het restaurant kookt met de opbrengst van de oogst uit eigen moestuin en maakt regelmatig gebruik van de houtoven. Villa Augustus is een idyllische plek om te dineren en te overnachten en extra feestelijk als je iets te vieren hebt.

7. Watersporten op het Grevelingenmeer

Ik blijf me verwonderen over de aantrekkingskracht van water. Het geeft ontspanning, adrenaline en een constante staat van verwondering, precies zoals de Amerikaanse bioloog Wallace J. Nichols beschrijft in zijn boek Blue Mind. In de herfstvakantie gaan we traditiegetrouw een week windsurfen en suppen en dit kan heel goed vanaf een huisje in Port Greve aan het Grevelingenmeer. Vanaf Port Greve is de wind gunstig voor windsurfen als hij uit noordwestelijke tot oostelijke richting komt. Bij zuidwestelijke richting is het vanwege de ligging van de baai minder ideaal, het is dan lastig wegkomen. Op zo’n moment is het zeker de moeite waard om 15 minuten te rijden naar de Kabbelaarsbank aan de Brouwersdam.

8. Kom tot rust in de botanische tuin van Parijs

In november reizen we met de Eurostar naar Parijs. Het is inmiddels elf jaar geleden dat we Parijs bezocht hebben. Wat in de tussenliggende periode niet veranderd is zijn de kosten van een treinticket met de Eurostar (voorheen Thalys). Als je vroeg boekt dan reis je nog steeds voor 35 euro van Rotterdam naar hartje Parijs. Dit keer gaan we op zoek naar de relatief rustige parels van Parijs. De Jardin des Plantes is de oudste botanische tuin van Parijs. Het park is in 1635 aangelegd als koninklijke kruidentuin voor Lodewijk XIII. De blikvangers zijn de statige kassen, de Grandes Serres, waarvan de oudste in 1714 is gebouwd. In een prachtig art-decogebouw wandelen we het warme en klamme tropisch regenwoud binnen met hoge palmen, lianen en reusachtige waterlelies. Aan de zijkant van de kas schijnt de zon fel door de ramen. Hier is de lucht een stuk droger, ruikt het naar dorre woestijn en reiken metershoge cactussen tot aan het plafond. Het zweet breekt ons uit. We hebben het bloedheet in onze winterjas. Met een rood aangelopen hoofd komen we tot de conclusie dat dit de mooiste en grootste botanische kassen zijn die we tot nu toe hebben gezien.