Zoek op bestemming

Zoek op recept

Reisrecept 4 jaar

Thuis blijven. Dat is waar ik de afgelopen weken noodgedwongen best goed in ben geworden. Het was even zoeken naar een nieuw ritme, met daarbij regelmatig de impuls onderdrukken om eropuit te gaan. Wat voorheen zo vanzelfsprekend was is dat nu niet meer. Samen verjaardagen vieren, een strandwandeling maken of een spontaan drankje op het terras. Wat ben ik dankbaar dat ik gezond ben en lieve mensen om mij heen heb. De afgelopen tijd kwam er ruimte voor andere dingen, zoals regelmatig met Jamie buiten frisbeeën om te ontspannen, kookboeken doorbladeren en nieuwe recepten uitproberen, genieten van de vele zonnestralen die sproeten toverden op mijn gezicht en die de bloesems aan de bomen extra glans gaven. Daarnaast vierde ik de 4e verjaardag van Reisrecept. Hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen reisjaar toen we nog konden gaan en staan waar we wilden.

Lente in de Ardennen

In 2018 zijn we met het hele gezin een week weg geweest naar de omgeving van Dinant in de Belgische Ardennen. Omdat deze vakantie zo goed bevallen was zijn we in 2019 op herhaling geweest. Dit keer hadden we een huis gehuurd met een grote tuin, jacuzzi en tafeltennistafel in de bosrijke omgeving van Saint-Hubert. Hier kun je prachtig wandelen langs het Meer van Nisramont, kajakken over de Ourthe en genieten van het weidse uitzicht over het Graf van de Reus bij Bouillon.

Graf der Reuzen pano.jpg

Citytrip Antwerpen

Eind mei ben ik met Linda een weekend naar Antwerpen geweest. Met een glimlach en licht ongemakkelijke kriebels in mijn onderbuik denk ik terug aan mijn primeur in het schommelende bakje van het reuzenrad. Deze heldendaad werd beloond met uitzicht op de ondergaande zon boven de Schelde. Het hoogtepunt van het weekend was echter ons bezoek aan de daktuinen van PAKT. Hier vind je meerdere pakhuizen met lokale ondernemers en kunnen inwoners van de stad op het dak een stuk tuin huren. Echt een prachtige plek waar duurzaamheid en bewondering voor de schoonheid van de natuur hand in hand gaan.

PAKT radijsjes.jpg

Op zondag was er een evenement bij PAKT, waarbij we de documentaire ‘The Biggest Little Farm’ hebben gekeken, gevolgd door een rondleiding over de daktuinen. De documentaire gaat over John en Molly die hun droom realiseren door een groot stuk dor land om te vormen tot een landschap met een boerderij en een zelfregulerend ecosysteem. Ik heb bewondering voor hun doorzettingsvermogen en de omgang met tegenslagen. Ze laten de natuur haar gang gaan, waarbij het 7 jaar duurt voordat de natuur weer in balans is. Maar dan heb je wel een paradijselijk eindresultaat! We sluiten ons weekend af met een zuurdesem pizza met gamba’s en venkel bij Standard. Je proeft de liefde terug waarmee de venkel is geteeld en geoogst op de daktuin. Bij een citytrip naar Antwerpen mag een bezoek aan de ondernemers van PAKT zeker niet ontbreken. Hou de agenda op hun website in de gaten voor een rondleiding over de daktuinen. De documentaire kun je ontspannen thuis bekijken vanaf de bank, ook een aanrader!

Kamperen aan het Gardameer

Toen we twee jaar geleden op de terugweg vanaf het Idromeer langs het Gardameer reden, zagen we vele windsurfers over het water scheren, omgeven door imposante bergen. Op dat moment zeiden Jan en ik tegen elkaar: ‘hier komen we zeker terug’. Zo gezegd, zo gedaan. Afgelopen zomer was het zover. Samen met Froukje, Roel en Anna drie weken kamperen aan het Gardameer. Wat hebben we genoten en wat was het fantastisch! Met weemoed denk ik terug aan de schaduwrijke plek onder de boom aan het Gardameer, met uitzicht op de vele watersporters. Alles ademt watersport op het Gardameer en de voorzieningen zijn hier op afgestemd. Froukje en ik hebben hét paradijs om te suppen vlakbij het Gardameer ontdekt, namelijk het nabijgelegen Lago di Tenno met zijn spiegelgladde, azuurblauwe water. Een pareltje!

Lago di Garda Sup en Surf.jpg
Lago di Garda Hydrofoiling.jpg

Nog meer bezienswaardigheden in de buurt die je zeker niet mag missen: het uitzicht vanaf de Monte Baldo op 1760 meter hoogte, een bezoek aan het kasteel van de Scaligeri in Malcesine en een wandeling door de olijfboomgaard naar het kasteel van Arco. Voor een diner is het leuk om aan te schuiven bij een van de osteria’s in de charmante badplaats Riva del Garda. Op een zwoele zomeravond vinden we nog een laatste tafel vrij op het terras bij Osteriva. De pastelkleurige huizen, de middeleeuwse klinkers op straat en zangerig geroezemoes om ons heen maken het Italiaanse plaatje compleet. We maken kennis met de lokale specialiteit Strangolapreti, een soort gnocchi van spinazie, geserveerd in salie en boter. Een gouden smaakcombinatie wat mij betreft.

We sluiten de vakantie af met pizza en volleyballen aan het meer, onder toeziend oog van een vrolijk lachende Anna. De sfeer van onze zomervakantie in één beeld samengevat.

Anna Gardameer.jpg
Arco Monte Brione.jpg

Windsurfen en suppen in Makkum

In de herfstvakantie stond een week windsurfen op het programma in Makkum, gelegen aan het IJsselmeer in Friesland. Nieuw dit jaar was de sup die ik had meegenomen. Ik kijk terug op een zonnige week met regelmatig wind om te surfen. En als het een dag niet waaide bleek dat het ideale moment om te gaan suppen, bij voorkeur tijdens het gouden uurtje. Met onderstaande foto als tastbare herinnering.

Reisrecept SUP Makkum.jpg

Weekend weg naar Texel

Ter ere van ons 12-jarig huwelijk zijn Jan en ik eind november een lang weekend naar Texel geweest. Het was een weekend met veel zon en weinig wind, dat de perfecte omstandigheden waren voor wandelingen over het strand en door delen van het Nationaal Park Duinen van Texel. Wat is Texel toch mooi! Het zonnige weer eind november was ook echt een cadeautje. Na het verrassingsdiner bij het Kookatelier kon ons weekend al helemaal niet meer stuk.

Vuurtoren achter de duinen.jpg
Samen op Texel.jpg

Beachvolleybal

Mijn nieuwe avontuur van het afgelopen jaar was beachvolleybal. Na het meedoen aan de Delftse Beach Competitie in mei en juni was ik verkocht. Vanaf september stond ik elke maandagavond met mijn voeten in het zand voor een training van De Beachvolleybalschool. Ik heb veel geleerd qua techniek en spelinzicht en ben fan! Dat is iets wat blijft in 2020.

Reisplannen 2020

Dank dat je mij gevolgd hebt het afgelopen jaar. De reisplannen voor 2020 zijn nog onzeker. Een midweek naar de Veluwe in de meivakantie hebben we geannuleerd. In de zomer hopen we twee weken naar Morzine te gaan in de Franse Alpen. We wachten af. Wat een leuke verrassing was het afgelopen jaar is dat Froukje, Roel en Anna in de buurt zijn komen wonen en dat ik mijn nichtje van dichtbij zie opgroeien. Daar hoef ik geen reis voor te maken. Genieten! Hoe ervaren jullie het thuisblijven tot nu toe?